Museumpleinbus
  • Home
  • Over Museumpleinbus
  • Reserveren
  • Musea en lesprogramma’s
  • Contact

Stedelijk Museum

Het Stedelijk zet verwarring om in nieuwsgierigheid!
Het grootste museum in Nederland voor moderne en hedendaagse kunst en vormgeving biedt programma’s die kinderen prikkelen tot kijken, vragen, discussiëren én creëren.

_Stedelijk_Rondleiding-De-Stijl_2013-07-11-Tomek-Whitfield_019

Foto: Tomek Whitfield

Museumles ‘De Stijl – Mijn Stijl’:

In het Stedelijk Museum Amsterdam bekijken leerlingen kunstwerken en ontwerpen van de kunstenaars van De Stijl, die met hun abstracte werk grote idealen nastreefden. De museumdocent daagt hen uit vragen te stellen en zich te verplaatsen in deze kunstenaars. Waarom gebruikten kunstenaars van De Stijl zo vaak rechte lijnen en de kleuren rood, geel en blauw? Wat wilden zij daarmee veranderen aan de wereld? Dat ontdekken leerlingen aan de hand van beroemde schilderijen van Piet Mondriaan en een complete slaapkamer van Gerrit Rietveld. Na deze interactieve rondleiding van ongeveer een uur duiken leerlingen de studio’s van het Stedelijk Museum in voor een actieve workshop. Daarin maken zij in groepjes levensgrote composities met een camera, beamer, grote kleurvakken én zichzelf. Het programma duurt 1,5 uur en u ontvangt naderhand de foto’s van de workshop per mail die u verder kunt gebruiken voor in de klas.

Kerndoelen 52, 53, 54, 55, 56. Canonvensters: Eerste Wereldoorlog

_Stedelijk_2013-01-22_De-Stijl-School-Rondleiding_Tomek-Whitfield_026

Foto: Tomek Whitfield

Voorbereiding en lesmateriaal:

Dat leerlingen meer uit een museumles halen als ze goed zijn voorbereid hoeft natuurlijk niemand u te vertellen. Ter voorbereiding op en verwerking van het schoolbezoek kunt u daarom gebruik maken van de lessuggesties voor een voorbereidende en afsluitende les. We adviseren u om in elk geval het introductiefilmpje in de klas te tonen, zodat de leerlingen weten wat ze bij hun bezoek kunnen verwachten.

De lessuggesties zijn geschikt voor leerlingen uit groep 6, 7 en 8.

De voorbereidende les van het Stedelijk Museum Amsterdam bestaat onder andere uit een introductiefilmpje en een PowerPoint presentatie. In deze les kunt u uw leerlingen alvast kennis laten maken met de idealen van de kunstenaars die in de museumles centraal staan. In de docentenhandleiding staan suggesties voor creatieve opdrachten. In de afsluitende les maken de kinderen, net zoals de kunstenaars van De Stijl, een tijdschrift waarin zij hun eigen idealen weergeven.

De lessuggesties vindt u hier.

Musea en lesprogramma’s

  • Rijksmuseum
  • Van Gogh Museum
  • Stedelijk Museum
  • Download lesmateriaal
  • Over de musea
  • Voorwaarden
  • Veelgestelde vragen
  • Nieuws en pers